Willy @ work

‘Huh, een slimme salesfunnel schrijven?’ hoor ik je nu denken. ‘Bedoel je niet een slimme salesfunnel bouwen, Willy?’ Nee dat bedoel ik niet. Want voordat je een salesfunnel op jouw website kunt bouwen, is het van belang dat jij bedenkt welke teksten je gaat gebruiken om je potentiële klanten als bijen op honing jouw salesfunnel in te laten stromen. Even een uitleg voor de ondernemers die nog niet bekend zijn met dit fenomeen: een salesfunnel is eigenlijk een soort strategie waarmee je jouw potentiële klanten op een laagdrempelige manier kennis met je laat maken, zodat ze uiteindelijk klant bij je worden. Je kunt het idee visueel maken door een trechter voor je te zien. Je gooit er 100 nieuwe leads (bijvoorbeeld e-mailadressen van potentiële klanten) in aan de brede bovenkant, vervolgens haken er een aantal leads af zodat je in het midden van de buis een stuk of 50 leads overhoudt en aan de onderkant van de trechter rollen er enkel nog mensen uit die echt bij jou passen en graag jouw klant willen zijn. Dit zijn er na de 100 leads dan bijvoorbeeld een stuk of 10. Maar hoe zorg je nu voor het verkrijgen van die nieuwe leads? Met behulp van goede copywriting dus. In dit blog neem ik je stap voor stap mee in het schrijven van een goede salesfunnel.

Funnel

Stap 1: Wees zichtbaar voor je ideale klant 

Allereerst is het vrij handig als mensen weten dat je bestaat, wat voor bedrijf je hebt en wat je doet. Start daarom met het schrijven van blogs waarin jij je kennis over een specifiek onderwerp deelt (ook goed voor de vindbaarheid van je website!) Maak daarnaast toffe en inspirerende Social Media posts met teksten die inspelen op de emoties van jouw potentiële klanten. Wanneer je ze weet te raken op een positieve manier, zullen zij zich met je kunnen identificeren, gaan ze je volgen en worden ze fan. Zorg ervoor dat je veel gaat netwerken, mensen vertelt wat je doet en ze vervolgens uitnodigt voor je Facebookpagina, LinkedIn account of Instagramkanaal. Op die manier bouw jij een expertstatus op in jouw vakgebied en zullen ze als eerste aan jou denken als ze iets willen leren over bijvoorbeeld auteursrecht, boekhouding of hoe je iemands rug het beste kan kraken. Wanneer ze jou interessant vinden en volgen, kun je ze daarnaast verblijden met iets extra’s waar ze oprecht iets aan hebben. Denk aan een E-book of een videoserie met tips, een vlogtraining of een gratis webinar. Underpromise en overdeliver. Willy in het raam

Stap 2: Zorg ervoor dat ze zich inschrijven voor je freebie

Maak een lijstje waarop je de belangrijkste problemen van je klanten opschrijft, die jij voor ze op kunt lossen. Om hier achter te komen, kun je eens met een aantal mensen die jij graag zou willen helpen in gesprek gaan. Ook kun je je verdiepen in de vragen die worden gesteld in Facebookgroepen waar jouw ideale klant zich bevindt of je kunt zelf bepaalde vragen aan ze stellen op Social Media. Zo kom je er het snelst achter wat er leeft onder jouw doelgroep en hoe je hier op in kunt spelen. Maak bijvoorbeeld een gratis E-book waarin je 3 strategieën deelt over het inzetten van Facebookadvertenties. Schrijf aan je klanten in je blog en op Social Media heel duidelijk welke resultaten ze kunnen verwachten na het downloaden van jouw E-book. Kunnen ze voortaan snel zelf adverteren zonder ingewikkelde techniek? Zijn ze voortaan veel minder tijd kwijt aan het instellen van hun advertenties? Lukt het ze om met zo min mogelijk geld zoveel mogelijk leads uit een advertentie te halen? Bedenk wat op dit moment het allergrootste probleem is van jouw klanten en speel hier in je teksten dus goed op in. Als je dat doet, schrijven ze zich zonder nadenken direct in voor jouw freebie. Waarin jouw oplossing natuurlijk wel wordt gegeven.

Willy met laptop

Stap 3: Gooi er eventueel een ’tripwire’ achteraan

Ooit gehoord van een tripwire? Een tripwire zet je direct in nadat jouw nieuwe lead je gratis E-book of videoserie heeft gedownload. Een tripwire is namelijk een klein extra product dat aansluit op je freebie en dat je klanten voor een klein bedrag kunnen aankopen. Wanneer ze zien dat jij echt waardevolle tips geeft en ze inspireert met jouw content, zijn ze veel sneller geneigd om ook nog even die extra online schrijftraining van 17 euro of die toffe contentkalender van 47 euro bij je te kopen. Op dat moment zitten ze namelijk al in jouw salesfunnel en hebben ze al iets gratis van je gedownload, dus de interesse voor jou en je producten is er al. Wanneer je deze tripwire inclusief bijbehorende resultaten, direct laat zien op een simpele landingspagina na de download van de freebie (automatiseer dit!), krijg je veel sneller een aankoop van je nieuwe lead, dan als je dit betaalde product direct zou proberen te verkopen. Omdat ze dan nog geen kennis met je gemaakt hebben. Een tripwire kan dus alleen maar win-win situaties opleveren. Jij blij, klanten blij.

uit het raam staren

Stap 4: Deel kennis en inspireer via e-mail

Nu je een sloot e-mailadressen aan nieuwe leads hebt verzameld en ze ook om toestemming hebt gevraagd om jouw wekelijkse nieuwsbrief, blog of andersoortige teksten te ontvangen, is het slim om via de mail een duurzame relatie op te bouwen met je potentiële klanten. Blijf vooral veel waarde geven in je blogs, los een deel van hun problemen op met jouw kennis (welke vragen stellen ze?), inspireer ze met mooie verhalen uit de praktijk en zorg ervoor dat ze het gevoel krijgen dat ze jou persoonlijk al heel goed kennen door jezelf af en toe kwetsbaar op te stellen en iets persoonlijks te delen. Op die manier blijven de leads die jou echt leuk vinden om wie je bent en wat je doet, met jou verbonden en zullen ze bij je blijven terugkomen voor meer informatie en inspiratie. Zo zullen ze veel sneller instappen wanneer jij ze een keer een betaald aanbod doet. Je hebt deze leads als het ware ‘opgewarmd.’ Zorg er overigens wel voor dat je je met e-mailmarketing houdt aan de 80/20 regel. Voor 80% ben je lekker aan het inspireren, verhalen aan het vertellen, aan het vermaken, mooie foto’s en/of kennis aan het delen. De overige 20% kun je invullen met promotionele content en het creëren van een onweerstaanbaar betaald aanbod.

Willy op laptop

Stap 5: Maak een onweerstaanbaar aanbod voor je leads

Als het goed is, heb je nu door het opbouwen van een duurzame band met je leads, een duidelijk beeld gekregen van hun verlangens, hun problemen en andere zaken waar ze in het dagelijks leven tegenaan lopen. Je hebt door het meten van de klantgegevens in mailsoftware als MailChimp of ActiveCampaign kunnen meten hoeveel % van de leads op jouw lijst je e-mails hebben gelezen en geopend en hoeveel er actief op hebben gereageerd (door de mails die je van ze terugkrijgt). Via Google Analytics heb je kunnen meten welke blogs op jouw website het vaakst gelezen worden en of je doelgroep vooral bestaat uit mannen of vrouwen en van welke leeftijd ze zijn. Doordat je deze gegevens hebt verzameld, weet je ook hoe jouw ideale klant in elkaar zit en wat hun grootste probleem is, waar je je nu op wilt richten. Je maakt een onweerstaanbaar aanbod door dit probleem duidelijk te omschrijven aan de hand van concrete voorbeelden (zoals: ‘Ben jij ook iedere dag teveel tijd kwijt aan het doelloos scrollen op Social Media?’), bespreek daarna de consequenties die zij ervaren als gevolg van dit probleem en beschrijf tenslotte hun grootste verlangen. En raad eens wie exact de juiste oplossing voor ze in petto heeft? Juist, jij ja, in de vorm van een tof aanbod.

me as an entrepreneur

Stap 6: Schrijf een briljante salespagina en laat het geld maar binnenrollen!

Nu je weet hoe je het beste een slimme salesfunnel kunt schrijven en creëren, is het tijd voor de allerlaatste stap (afgezien van het technische gedoetje wanneer je alles op je website gaat zetten): het schrijven van een goede salespagina of landingspagina. Een pagina waarop jij heel duidelijk uiteenzet waarom ze nu bij jou moeten zijn, voor wie je nieuwe product bedoeld is en voor wie niet, welke resultaten je te bieden hebt en wat klanten die al met je gewerkt hebben, over je te zeggen hebben. Ik heb afgelopen maanden van een Amerikaanse dame die 10.000 euro per maand aan omzet draait, geleerd hoe je een salespagina kunt schrijven die eigenlijk altijd werkt, mits je de basis van jouw aanbod en je ideale doelgroep op orde hebt. Zodat het geld komt binnenrollen en je je geen zorgen meer hoeft te maken over het betalen van de huur of de hypotheek iedere maand.

Pre-sale nieuwe online training 

Ik heb de opzet van deze salespage ook al een aantal keer ingezet bij mijn eigen klanten en het werkt inderdaad als een malle. Nu wil ik deze kennis graag met je delen en lanceer ik maandag 17  juni mijn nieuwe online training ‘Schrijf een briljante salespagina binnen één dag‘. Het wordt een training waarin ik je in een besloten Facebookgroep stap voor stap in 10 korte video’s uitleg hoe deze pagina is opgebouwd. Daarnaast stuur ik je het complete template toe, zodat jij hem eigenlijk alleen nog maar hoeft in te vullen voor je eigen branche of specialisatie. Sounds good? Voor degenen die deze blog hebben gelezen, gooi ik hem nu al in de pre-sale voor slechts 107 euro ex. BTW als je voor 17 juni beslist. Zodat je er als eerste bij bent. Daarna kost de training 147 euro ex. BTW. Je kunt de training doen wanneer het jou uitkomt en je krijgt lifetime toegang tot de video’s en de template. Wil jij ook met meer gemak de centen zien binnenrollen met een salespagina die altijd werkt? Schrijf je dan in via deze link: https://willyswereld.nl/product/schrijf-een-briljante-salespagina-binnen-een-dag/

Profielfoto

Op een mooie Pinksterdag en tot dan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *