Als ondernemer is goede copywriting van groot belang voor het slagen van jouw sales- en marketingactiviteiten. Je wilt heel duidelijk zijn in welke oplossing je biedt aan jouw klanten, anders word er nooit iets bij je gekocht. Jouw teksten moeten dus precies aansluiten op de vragen en problemen die jouw potentiële klanten dagelijks hebben. Door het schrijven van verschillende blogs, geef jij je kennis weg in de vorm van antwoorden op klantvragen, zodat ze jou uiteindelijk leren kennen en leuk gaan vinden.Wanneer jij dit consequent en minimaal een jaar blijft doen, zullen deze klanten jou gaan vertrouwen en veel sneller een product of dienst bij je afnemen. Op de lange termijn draagt het schrijven van een blog dus zeker bij aan jouw marketingstrategie en uiteindelijk aan meer verkoop. Om een goede blogtekst neer te zetten voor jouw klanten, kun je de volgende 5 tips toepassen:
1. Verzin een goede blogtitel
Zonder aantrekkelijke titel die jouw potentiële klanten nieuwsgierig maakt, kun je de rest van je blog wel weggooien. Je titel is namelijk het allerbelangrijkste element van je blog. Waarom? Omdat dit het eerste is dat jouw potentiële klanten zien, wanneer jij een linkje plaatst op Social Media naar de blog op je website. Zorg er dus voor dat je een spraakmakende titel hebt die direct de aandacht trekt. Stel bijvoorbeeld een vraag, omdat je klanten die hoe dan ook in hun hoofd beantwoorden en vervolgens checken of hun gedachten kloppen met wat jij opgeschreven hebt. Ook een tegenstelling als titel triggert om verder te lezen. Denk bijvoorbeeld aan titels als: ‘De kracht van de stilte,’ of ‘Watersnood tijdens een verdrinking.’ Daarnaast werkt het maken van lijstjes net zo goed voor je titel: ‘10 tips voor meer focus tijdens het autorijden,’ ‘3 manieren om nu klanten te vinden.’ Zo is je blog lekker overzichtelijk ingedeeld in (in dit geval) 10 of 3 duidelijke stappen, iets waar het menselijk brein enorm van houdt.
2. Maak altijd gebruik van tussenkopjes
De meeste mensen scannen altijd eerst snel of een blog de moeite waard is om te lezen door niet alleen naar de titel te kijken, maar ook de tussenkopjes te lezen. Niemand zit namelijk te wachten op ellenlange teksten waar geen eind aan lijkt te komen. Het toevoegen van tussenkopjes boven elke alinea, zorgt er voor dat je de tekst op een natuurlijke manier indeelt, zodat deze prettig leesbaar is. Op die manier ontstaat er ook witruimte tussen de alinea’s, wat zo op het oog veel fijner leest.
3. Gebruik plaatjeswoorden
Een goede blogtekst raakt of inspireert jouw lezers. Daarom is het belangrijk dat jij inspeelt op de emoties van potentiële klanten. Wees dus zo concreet mogelijk in je beschrijvingen en maak gebruik van plaatjeswoorden. Ofwel: plaatjes die jouw klanten direct voor zich zien wanneer je erover schrijft. Je schrijft bijvoorbeeld niet in het algemeen ‘koffie,’ maar: ‘een klein kopje cappuccino,’ niet ‘groente,’ maar: ‘knaloranje wortels,’ niet ‘die jongen met die fletse rugzak,’ maar: ‘die lange verlegen bruinharige jongen met twee linkerhanden en een roze rugzak, die inmiddels lichtroze is geworden door de zon.’ Door in te spelen op de zintuigen van jouw klanten, kunnen zij zich veel beter inleven in jouw verhaal en het helemaal voor zich zien. Dit is belangrijk als jij je klanten het gevoel wilt geven dat je ze compleet begrijpt en je je goed in hun wereld in kan leven. Zo breng je raking tot stand en verkoop je je dienst of product uiteindelijk sneller dan wanneer je een veel te algemene tekst schrijft.
4. Schrijf alsof je tegen een vriend of vriendin praat
Vaak hoor ik van mijn klanten dat ze geblokkeerd raken wanneer ze hun verhaal op papier moeten zetten. Ze kunnen het prima aan me vertellen, maar het vervolgens opschrijven is een groot struikelblok. Met als gevolg dat ze dan ineens heel netjes in zakelijke taal gaan schrijven, terwijl ze zelf helemaal niet zo zijn. Dit is niet slim om te doen, want je komt dan tijdens een live afspraak met een klant, heel anders over dan op je blog. Je bent dan inconsistent en geeft geen betrouwbare indruk af. Daarnaast gaat het jou niet lukken om je toekomstige klanten te raken met een verhaal dat ontzettend zakelijk verwoord is en dat eigenlijk niet vanuit jouzelf komt, maar vanuit de gedachte: ‘Ik schrijf nu op wat anderen van mij verwachten en ik merk vanzelf wel of het werkt.’ Mijn tip is daarom om gewoon te schrijven alsof je je verhaal aan een vriend of vriendin vertelt. Geen moeilijke woorden, maar vriendelijk en vanuit jouw persoonlijke beleving. Jij bent namelijk goed genoeg zoals je bent. Jouw potentiële klanten lezen jouw verhalen namelijk niet voor niets: ze vinden jou leuk als persoon en willen daarom graag iets van jou leren.
5. Sluit je blog altijd af met een duidelijke call-to-action
Ieder blog dat je schrijft voor je business, heeft een duidelijk doel. Dit doel kan gaan om de verkoop van jouw dienst of product, maar het kan ook gaan om het verzamelen van nieuwe leads voor jouw e-maillijst. Om je bedrijf te laten groeien, is het dus slim om aan het eind van ieder blog dat je schrijft, een call-to-action te plaatsen. Denk aan een oproep aan jouw potentiële klant om jou beter te leren kennen of om misschien wel een betaald product bij je af te nemen. Een goede call-to-action kan ook zorgen voor meer interactie op je website. Je kunt bijvoorbeeld een vraag aan je klanten stellen die ze onder de blog kunnen beantwoorden en die jou weer verder helpt met je marketing. Tot slot kunnen jouw lezers zich inschrijven voor een gratis weggever op jouw website: een soort online cadeautje als eerste kennismaking met jou. Denk maar aan een gratis E-book of een checklist met 10 gouden tips. Wanneer jij waardevolle informatie weggeeft, zullen jouw klanten veel sneller geneigd zijn om jou iets van waarde terug te geven in de vorm van hun e-mailadres.
Gratis 3-delige videoserie met blogtips ontvangen?
Wil je mij graag blijven volgen voor nog meer blog- en schrijftips? Schrijf je in op de homepage van www.willyswereld.nl en ontvang geheel gratis mijn 3-delige videoserie met ‘3 geheime strategieën voor het aantrekken van meer zakelijke klanten via je blog’ of volg me via www.facebook.com/WillysWereld & www.instagram.com/WillysWereldNL.
*Dit is een gastblog voor De Ondernemende Vrouw.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!