Alvast een waarschuwing voor ongeduldige ondernemers: ik bespreek in mijn blog een langetermijnstrategie waar je minstens een halfjaar aan moet blijven bouwen. Heb je daar geen zin in? Dan ksssjt, graag! Om klanten te maken van jouw bloglezers, zijn er verschillende technieken en een lange adem nodig, om dit te realiseren. Ik leg je nu stap voor stap uit hoe je een fanbase opbouwt voor je blog, waar je de juiste klanten mee genereert. Helemaal passend bij jou en je bedrijf.
De basis op orde
Als je nog niet gestart bent met je blog, is het belangrijk dat je eerst beslist wat het doel is van je blog. Wil je vooral informeren, inspireren of amuseren? Wil je dat het een hobby blijft, of wil je er uiteindelijk geld mee gaan verdienen? Wanneer je deze keuzes hebt gemaakt, denk je na over je ideale doelgroep. Zijn dit mensen waar je alles tegen kunt zeggen zonder dat ze er raar van opkijken, of moet je oppassen met wat je wel en niet tegen ze zegt? Is dit laatste het geval, dan heb je uiteraard niet je ideale klant voor ogen. Het moeten mensen zijn die goed bij jou passen. Mijn ideale klant is een vrouwelijke ondernemer die ik Trudie heb genoemd. Ze is coach en dienstverlener en wil de wereld een beetje mooier maken met een duidelijke missie die ze te allen tijde uitdraagt. Ze is enigszins prettig gestoord, openminded en ze kan prima tegen een stootje of een potje humor. Ze heeft roze haar en een gezin. Wanneer jij je doel en doelgroep ook zo specifiek hebt vastgesteld, is het tijd voor actie in de taxi: je start met het schrijven van je blog. Als je niet weet welke technische zaken er nodig zijn voor het opzetten van een blog verwijs ik je graag door naar het artikel ‘Hoe start je een blog?’
Waardevolle content is de sleutel tot succes
Geef altijd bruikbare waardevolle informatie weg aan je bloglezers. Kijk bijvoorbeeld ook eens wat je concurrenten doen en schrijf juist over het tegenovergestelde of over een onderwerp dat echt vernieuwend en anders is. Het is voor je lezers altijd fijn als jouw content opvalt tussen de bizarre stroom aan online informatie die ze dagelijks binnenkrijgen. Daarom is het van belang dat je over zaken blijft schrijven die compleet nieuw voor ze zijn, of dat je over bekende zaken schrijft op een verfrissende manier. Blijf goed op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen je eigen vakgebied, zodat je altijd nieuwtjes en super waardevolle tips te delen hebt die jouw lezers direct kunnen implementeren. Ze willen en zullen er snel resultaten mee behalen. Op die manier gaan ze jou zien als pionier en als de expert op het gebied waarin je jezelf ontwikkelt. Het geeft je een bepaalde autoriteit en je lezers zullen direct je naam noemen als iemand een vraag stelt over een probleem dat gerelateerd is aan jouw vakgebied. Maak dus een hele duidelijke keuze binnen je branche, over het onderwerp waarin je je wilt specialiseren. Hoe je erachter komt wat waardevolle content is voor jouw klanten, lees je in dit blog.
Houd het luchtig & begrijpelijk
Niemand zit te wachten op ellenlange gortdroge lappen tekst met alleen maar informatie. Vertel eens een leuke anekdote tussendoor, stel een vraag aan je lezers of kom met een inspirerend verhaal waar je passie vanaf straalt. Ook grapjes maken in je blog werkt erg goed om je verhaal luchtig te houden. Ga daarnaast ook niet smijten met allerlei ingewikkeld vakjargon, maar schrijf in begrijpelijke taal. Schrijf alsof je tegen een vriendin of een goede kennis praat, dan zal zelfs je oma het verhaal begrijpen en je belonen met een berg kleverige karamel toffees. Omdat ze haar kleinkind zo’n groot succesnummer vindt. Je lezers zullen er blij om zijn dat ze je altijd begrijpen en daarnaast leren ze jou als persoon ook steeds beter kennen.
Wees consistent & committed
Ook al is het van belang dat je vernieuwende dingen blijft vertellen, onderschat nooit de kracht van herhaling. Hoe vaker je bloglezers jou voorbij zien komen, hoe sneller ze gaan onthouden wie jij bent. Blijf daarom consistent waarde met ze delen en blog minstens één keer per week. Zo zullen je trouwe lezers verwachten dat jij iedere week, het liefst op een vaste dag, met een toffe blog komt en gaan ze ernaar uitkijken wat je nu weer te vertellen hebt. Hoe langer je dit volhoudt, zonder een week over te slaan, hoe meer fans je erbij zult krijgen. Ze merken namelijk dat jij echt committed bent om op vaste basis zoveel mogelijk waarde aan ze te leveren. Zorg er dus voor dat iedere blog die je schrijft, net zo waardevol is als de vorige. En: hoe meer je schrijft, hoe sneller de kwaliteit van je blogs omhoog gaat. Ook vind je sneller je eigen schrijfstijl, die jouw blogfans prima weten te waarderen.
Van blogfan naar klant
Na jou minstens een jaar te hebben gevolgd, is het eindelijk zover: één van je blogfans besluit zelf een blog te starten of heeft hulp nodig bij het schrijven van zijn/haar teksten. En raad eens wie er als eerste hun gedachten te binnenschiet als ze op zoek zijn naar degene die hen het best kan helpen? Tadaaa, als jij je fan in het hart hebt weten te raken met je geschreven content, heb je nu je eerste klant binnen. Met veel dank aan je interessante en waardevolle blogs.
Hulp nodig met het verzinnen van goede blogcontent ?
Wil jij ook graag klanten maken van je blogfans, maar heb je nog geen flauw idee over welke onderwerpen je dan moet schrijven? Of loop je vast qua inspiratie? Denk dan eens aan een VIP-dag. Samen met jou ga ik live en persoonlijk aan de slag om een praktisch contentplan te maken voor een heel jaar, waar je aan het eind van de VIP-dag mee de deur uitloopt. Zodat je precies weet wat je kunt schrijven en hoe je de harten van jouw klanten kunt veroveren door simpelweg jezelf te zijn. Kijk hier eens voor meer informatie over mijn VIP-dag.
Ik hoop je snel te zien!
Met alle punten ben ik het helemaal eens 🙂
Wat ik zelf belangrijk vind is dat je als ondernemer blogt, je de artikelen in een groter verband plaatst. Daardoor wordt de waarde, tijd en energie die je erin stopt geheel anders. Dan ben je ook niet zozeer bezig met het feit dat je artikel iets “op moeten leveren”. Want dat gebeurd namelijk altijd, die garantie geef ik.
Dank voor je fijne reactie Yolanda! Helemaal mee eens. Maar ik merk wel dat het meer oplevert als je echt vanuit jezelf schrijft en een bepaald standpunt inneemt, dan wanneer je alleen informatie en tips deelt.
Groetjes,
Willy
Ik deel veel info in mijn blogs. Meestal op dindag, dan hebben veel mensen uit mijn netwerk een dinsdag deeljepost dag. Dank voor jouw fijne tips.
Ha dankje en wat een leuk idee Anneke!
Kan ik misschien ook eens doen om wat nieuwe blogs te leren kennen 😉
Groetjes,
Willy