Blogparty
‘Het kost zoveel tijd om te bloggen’, ‘ik kan niet zo goed schrijven’, ‘Het schrijven van blogs heeft voor mij nu geen prioriteit, ‘er zijn al zoveel blogs’ of ‘ik heb geen inspiratie om te schrijven.’
Het zijn veelgehoorde argumenten uit de mond van verschillende ondernemers die de tijd, zin of inspiratie niet kunnen vinden om te gaan bloggen. Natuurlijk heeft iedere ondernemer een duidelijk verhaal te vertellen dat hij of zij met potentiële klanten wil delen, anders hadden ze niet voor het ondernemerschap gekozen. Als jij je klanten echt wilt helpen, moet je allereerst zelf op de juiste manier zichtbaar zijn, zodat klanten weten en erop vertrouwen dat ze een beroep op je kunnen doen als zij willen dat de ideale klant hen gaat vinden in plaats van andersom. Een hele goede manier om dit te doen is door, jawel, te gaan bloggen over jouw kennis en de diensten of producten die je aanbiedt. Waarom?

1. Door te bloggen bouw je aan je (online) expertstatus

Als jij je goed kunt inleven in de verlangens of problemen van jouw doelgroep en regelmatig gratis tips weggeeft in je blog, zal jouw doelgroep je als expert op het gebied van jouw dienst of product gaan zien. Je bent namelijk ondernemer geworden, omdat jij de oplossing hebt voor klanten die om jou zitten te springen. Zorg er daarom voor dat jij laat blijken dat je kennis van zaken hebt in je blog en bied waarde aan jouw klant. Wanneer je dit consequent (bijvoorbeeld 1x per week) blijft doen, zullen mensen jou leren kennen en vertrouwd raken met jouw diensten. Als ze dan een volgende keer op zoek zijn naar bijvoorbeeld een coach, een marketingstrateeg of een salespersoon, dan ben jij de eerste die in hun gedachten opkomt. Onderschat dus nooit de kracht van herhaling.

Writing

2. Blogartikelen op je website zijn goed voor je SEO

Heb jij al een website voor je bedrijf? Zorg er dan voor dat je regelmatig nieuwe blogs online zet. Een website waar veel op gebeurt, zal Google hoger indexeren in de zoekresultaten. Het is hierbij natuurlijk wel van belang dat je de juiste zoekwoorden in je blog zet, zodat mensen die op Google zoeken naar bijvoorbeeld een tekstschrijver uit een bepaalde omgeving, jou ook daadwerkelijk bovenaan in de zoekresultaten tegenkomen. Dit wordt SEO, ofwel Search Engine Optimization (Zoekmachineoptimalisatie), genoemd. Daarnaast kan je zorgen voor een goede SEO door in je nieuwe blog linkjes te zetten naar oudere blogs op je website die met je huidige blogonderwerp te maken hebben. Hoe meer je dit doet, hoe sneller Google jouw pagina’s gaat zien als een waardevolle, informatieve website en hoe hoger je dus met je website eindigt in de ranking van Google.schema's en grafieken

3. Bloggen versterkt je authenticiteit als ondernemer

Ik heb een stuk of 15 ondernemers gevraagd waarom ze niet bloggen en het antwoord dat ik bij bijna iedereen kreeg, was dat ze het idee hebben dat zij niks te vertellen hebben of dat zij anderen niet kunnen inspireren met hun teksten. Dit is natuurlijk grote onzin, aangezien je toch juist wil dat de wereld weet wat jij kan, zodat iedereen klant bij jou wordt? De genoemde argumenten komen voort vanuit de stemmetjes in je hoofd die zeggen: ‘wie zit er nou op jou te wachten?’ of ‘je doet het toch niet goed genoeg.’ Het is ontzettend belangrijk om nee te zeggen tegen deze stemmetjes en er dwars tegenin te gaan. Die stemmetjes hebben namelijk alles te maken met jouw gebrek aan zelfvertrouwen en niets met jouw capaciteiten. Er zitten namelijk altijd mensen om jou te springen en er zijn altijd mensen die niet de kennis of het talent hebben dat jij wel in huis hebt! Laat je perfectionisme los en probeer te schrijven vanuit jezelf, zoals jij bent en zoals jij je kennis aan anderen wil overbrengen. Zo zien potentiële klanten namelijk dat je een mens bent, met emotie en inlevingsvermogen en zijn zij sneller geneigd zijn om jou als authentiek persoon te vertrouwen, dan een ondernemer die alleen maar vrolijke salesteksten met ‘Koop Nu!’ op zijn website heeft staan. Want hoe mooi is het als jij anderen weet te inspireren door compleet jezelf te zijn?

kickbokser

4. Blogs kan je delen via Social Media voor een groter bereik

Als online ondernemer kan je niet meer om het gebruik van Social Media heen. De meeste klanten zal je moeten binnenhalen via verschillende Social Media kanalen (en je website). Klanten moeten echter wel weten dat jouw website waarop supermooie producten staan, bestaat, dus is het hartstikke slim om op Facebook of Instagram een verwijzing naar een blogpost op jouw website te plaatsen. Geïnteresseerden bezoeken dan direct jouw website en maken kennis met jou als de expert in jouw vakgebied. En hoe meer bezoekers op jouw site, hoe hoger Google je pagina wederom indexeert. Om te kijken hoeveel bezoekers jouw blog genereert, kan je geheel gratis een Google Analytics-account aanmaken, waarbij je na een maand al via een grafiek ziet hoe groot de bezoekersaantallen waren, waar deze potentiële klanten vandaan kwamen en welke leeftijd ze hadden. Zeer belangrijke gegevens die je kunt gebruiken voor je marketingstrategie!

5. Je hoeft niet goed te kunnen schrijven om te gaan bloggen

Een heleboel mensen hebben dyslexie of denken dat zij niet goed kunnen schrijven, maar dit is in eerste instantie ook helemaal niet nodig. Ten eerste, er zit een spellingchecker in bijna elke online tekstverwerker, gebruik hem dus ook en ten tweede gaat het er juist om dat je er niet teveel over nadenkt wat je schrijft, maar dat je gaat opschrijven wat er in je opkomt. Op die manier komt namelijk je creativiteit op gang en zal je geen last hebben van een writers block. Nadat je helemaal bent uitgeschreven, kan je natuurlijk je blog nog eens nalezen en zinnen die niet kloppen veranderen of nog even de spelling controleren. Het gaat erom dat jij schrijft vanuit jezelf. Want hoe leuk is het als jij een mooi artikel over je passie hebt geschreven en daar ook nog eens complimentjes voor ontvangt van verschillende lezers? Dit geeft een enorme boost aan je zelfvertrouwen. Mocht je toch nog niet zeker genoeg van jezelf zijn om je hersenspinsels de wereld in te gooien, dan kan je natuurlijk altijd nog een blogcursus bij me gaan volgen, maar de regel is: hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het wordt en dus ook hoe minder tijd het je zal gaan kosten.Blog Quote

6. Bloggen maakt je slimmer

Geloof het of niet, maar door te bloggen leer jij op verschillende manieren denken. Je zal bij elke blog constant moeten nadenken wat het doel ervan is en of je een potentiële klant wil informeren, enthousiasmeren, motiveren of juist entertainen. Je gaat denken vanuit het perspectief van jouw lezer: ‘Wat wil mijn klant horen?’ ‘Hoe zal mijn klant dit interpreteren?’ en ‘Waar loop ik zelf tegenaan als ondernemer?’ Dit zijn de skills die je in kunt zetten voor het schrijven van een goede blog. Daarnaast groeit jouw kennis als blogger ontzettend snel, omdat je zelf ook interessante artikelen zal lezen die je kunt betrekken bij je persoonlijke blog. Je moet zelf ook eerst begrijpen hoe iets in elkaar steekt, voordat jij een bepaald idee duidelijk aan je lezers uit kunt leggen. Laat die hersencellen dus maar lekker werken!

Surprised Smart girl
7.  Bloggen kan deuren voor je openen die normaal gesproken gesloten blijven

Als je regelmatig en consequent blogt over onderwerpen die veel bezoekers trekken, kan je hier zelfs geld mee gaan verdienen en kan je worden benaderd door bepaalde merken of bedrijven. Als je blog bijvoorbeeld wordt opgepikt door een journalist of een trendsetter, kan het zomaar zijn dat je producten krijgt aangeboden waar je over mag schrijven, of dat je je vernieuwende ideeën mag komen testen in de praktijk. Wanneer jij vernieuwend en onderscheidend blijft door je eigen stijl aan te houden, kan het zijn dat jij op bijzondere plekken terechtkomt, waar je zelf niet direct zou komen. Er zijn bijvoorbeeld bloggers die de wereld rondreizen en in luxe hotels mogen overnachten in ruil voor een foto of een blog van het hotel. Denk ook maar eens aan fashionbloggers die de nieuwste kledingmerken ontvangen in ruil voor een blog erover. De bloggers die dit soort zaken of bijzondere uitjes krijgen aangeboden, worden ook wel influencers genoemd: naar mijn idee dé trend op marketinggebied in 2018. Het wordt echter wel steeds moeilijker om echt onderscheidend te blijven, omdat er inmiddels al zoveel influencers zijn. Ook moet je je goed bedenken of de producten en uitjes die je krijgt aangeboden, wel bij jou passen en in lijn zijn met de visie die jij als ondernemer uit wilt dragen. Als jij goede blogs blijft schrijven, is het zeker mogelijk dat je een samenwerking aan kunt gaan met een bepaald ‘brand.’

Open door
8. Door te bloggen word je netwerk veel groter

Bloggen doe je online, maar in principe is het een sociale activiteit. Wanneer jij een blog geschreven hebt en online hebt gezet, gaan mensen reageren, waardoor er interactie is tussen jou en andere mensen, zoals potentiële klanten. Wanneer je constant blogt over onderwerpen die jouw lezers interesseren, bouw je hier gestaag een fanbase mee op, die er zelfs op wacht wanneer de volgende blog van jou online zal komen. Zo leer je een heleboel andere bloggers kennen en kan het zo zijn dat hier samenwerkingen met andere bloggers uit ontstaan. Je collega’s hebben uiteraard ook weer een netwerk, waar jij weer potentiële klanten kunt vinden als zij een blog of tekst willen ontvangen over een onderwerp dat binnen jouw expertise valt.

Community
Overtuigd? Om te starten met professioneel online bloggen als ondernemer heb je slechts drie zaken nodig:

1. Een website (zelf vind ik WordPress het fijnst werken),

2. Een host die je website voor je beheert (bijvoorbeeld het goedkope Robohost) en

3. Een vastgelegde domeinnaam die over het algemeen bestaat uit je bedrijfsnaam (bij mij is dat dus www.willyswereld.nl). Kijk altijd van tevoren even of jouw domeinnaam nog beschikbaar is en kies voor een opvallende bedrijfsnaam die nieuwsgierig maakt.

Wil je het liefst meteen knallen en direct toegang tot de belangrijkste voorwaarden voor meer bezoekers naar je businessblog? Check dan mijn online blogcursus ‘Steengoed Zakelijk Leren Bloggen.
Dit was mijn laatste blog voor 2017, ik wens iedereen een spetterend 2018 en ik hoop dat al jullie dromen mogen uitkomen.

We bloggen! 😀

 

Vuurwerk

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] creëren van meer zichtbaarheid online? Dat juich ik uiteraard enorm toe! (waarom lees je terug in deze blog). Bedenk altijd voordat je een blog gaat maken, voor wie je hem schrijft. Is dit voor je […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *