Uit de poll die ik vorige week op mijn Facebookpagina zette, bleek dat mijn volgers en klanten het lastiger vinden om een goede titel te verzinnen, dan een goed onderwerp voor hun blog. Eerlijk gezegd verbaasde mij dit wel een beetje, bij mij werkt het namelijk andersom. Ik heb eerst een goede titel in mijn hoofd en ga op basis daarvan een blog schrijven over een onderwerp dat hier mooi op aansluit. Omdat een meerderheid van de vrouwelijke ondernemers die mij volgt, moeite heeft met het verzinnen van aansprekende titels, geef ik in mijn blog 5 tips weg voor het maken van toptitels die altijd ingezet kunnen worden. Zeker bij gebrek aan inspiratie. Waarom het maken van goede titels zo belangrijk is? Omdat het het eerste is waar jouw klant of lezer naar kijkt. Als de titel niet uitnodigt om verder te lezen, gebeurt dat ook niet en heb je voor niets zoveel tijd en moeite gestoken in het schrijven van je blog.
Tip 1: Gebruik cijfers en lijstjes
Je hebt ze vast vaker voorbij zien komen: blogs met titels als ’10 manieren om weer lekker in je vel te zitten,’ 7 tips om van je rugpijn af te komen,’ ‘5 tips voor het maken van toptitels’ ;). Waarom komen dit soort titels zo vaak voor? Omdat ze werken als een malle. Mensen zijn namelijk dol op lijstjes, omdat ze dan het gevoel hebben dat er enig overzicht is. Daarom zijn er ook zoveel mensen die werken met een to-do-list: elke taak die je gedaan hebt, kun je netjes en overzichtelijk achter elkaar afvinken. Gebruik dit gegeven dus ook bij het verzinnen van een goede titel en zorg ervoor dat er na het cijfer in de titel (10 manieren om…) echt iets waardevols wordt genoemd dat jouw klanten triggert om verder te lezen. Zodat je blog ook daadwerkelijk door veel mensen gelezen wordt. Let erop dat je niet meer dan 10 tips per blog geeft. Anders wordt je verhaal te lang en kunnen jouw lezers zich overweldigd voelen door alle informatie die op ze wordt afgevuurd.
Tip 2: Maak een vraag van je titel
Een hele slimme ‘truc’ die ervoor zorgt dat je klanten jouw blog lezen, is het stellen van een vraag als titel. Waarom? Omdat het menselijk brein zo geprogrammeerd is dat we in ons hoofd altijd antwoord moeten geven op een vraag als we die zien of horen. Wanneer jouw vraagtitel gelezen wordt, zullen je klanten doorklikken en verder lezen om te checken of het antwoord dat zij in hun hoofd hadden, klopt met jouw antwoord. Tijdens het maken van vragende titels kun je het beste starten met een ‘Hoe?’ of ‘Waarom?’ vraag. ‘Hoe zorg je voor een goede nachtrust?’, ‘Hoe word je een expert in Social Media marketing?’, ‘Waarom is slechts 5% van alle ondernemers echt succesvol?’, ‘Waarom moet je goed voor jezelf zorgen?’ zijn een aantal duidelijke voorbeelden. Nu je deze vragende titels gelezen hebt, is het zeer waarschijnlijk dat jij in je hoofd al wat antwoorden aan het verzinnen was. Of niet dan? 😉
Tip 3: Bied een uitweg of een oplossing in je titel
In een zakelijke blog beschrijf je niet alleen wat er op dit moment in je leven of je bedrijf speelt, je geeft je klanten ook waardevolle informatie mee. Een oplossing voor een specifiek probleem dat ze hebben en waar jouw expertise ligt. In een titel is het daarom belangrijk dat je jouw klanten niet alleen nieuwsgierig maakt, maar dat je ook laat zien dat het antwoord op een vraag die ze hebben, in jouw blog gegeven wordt. In dit blog geef ik bijvoorbeeld antwoord op de vraag hoe je een goede titel maakt voor je blogartikel waar je klanten en lezers snel op aanhaken, ‘5 tips voor het maken van toptitels,’ dus. Klanten zullen door een goede titel in deze vorm, denken dat de oplossing voor hun probleem nabij is. Andere voorbeelden van titels waar een hint naar een specifieke oplossing in verscholen staat, zijn: ‘Bouw in 3 dagen je online cursus’ (in de blog vertel je hoe jouw klant dit kan doen en los je dit vraagstuk dus op), ‘Waarom het vormen van een community jouw zelfvertrouwen vergroot’ (in de blog schrijf je hoe een community precies werkt en laat je zien hoe je mindset hier op een positieve manier, enorm door kan worden beïnvloedt), ’10 tips voor oneindige bloginspiratie’ (in de blog beschrijf je verschillende manieren om jouw klant uit een writer’s block te halen, je lost wederom een ‘probleem’ voor ze op). Klanten zijn altijd gericht op duidelijke resultaten en oplossingen, zorg er dus voor dat je hier in je titel al naar hint.
Tip 4: Prikkel de nieuwsgierigheid van je klant
Mensen zijn van nature erg nieuwsgierig en gefocust op de dingen die ze nog niet kennen (want het brein ziet deze als nieuw en dus nog ‘onveilig’). Probeer daarom in je titels clichés zoveel mogelijk te vermijden. Of geef er juist een creatieve draai aan, zoals ik eens deed met de blogtitel ‘een sterk staaltje klantonvriendelijkheid’. Mensen moesten wel twee keer kijken of ze het nou echt goed gelezen hadden en werden nieuwsgierig naar de rest van mijn blog. Het woord ‘klantvriendelijkheid’ was hier natuurlijk veel logischer geweest, want bekend, maar daar ging de blog dus niet over. Om de nieuwsgierigheid van jouw klanten op te wekken, kun je gebruik maken van een tegenstelling als titel: ‘Het oorverdovende geluid van de stilte,’ ‘watervrees tijdens een verdrinking’, een taboe doorbreken: ‘Waarom onnodig veel mensen zich schamen voor het gebruik van anti-depressiva’, of alvast spanning opbouwen: ‘3 geheime tics van een blogger,’ ‘Wat er zich achter gesloten deuren afspeelt in een theater.’ Reken maar dat jouw klanten en lezers dit willen weten. Onbekend terrein is nieuw en dus rete interessant.
Tip 5: Wees creatief en uniek
Er zijn bepaalde dingen in het leven, die jou jou maken. Ben je bijvoorbeeld een enorme dierenliefhebber, spaar je smurfen of heb je een andere bijzondere hobby, zoals fierljeppen of boudoir fotografie? Betrek deze elementen ook in je titels. Het zorgt er namelijk voor dat jouw klanten direct een blog van jouw hand herkennen omdat ze jou er als persoon in terugzien. Het zorgt er ook voor dat anderen niet zo snel dezelfde soort blogs zullen schrijven als jij. In dat wat jou uniek maakt, zit een enorme schoonheid. Laat die dus ook zien aan de buitenwereld en wees 100% jezelf. In wat je denkt en wat je voelt. Ik ben bijvoorbeeld een enorme fan van David Bowie. Een creatieve titel voor een blog van mijn hand zou dus kunnen zijn: ‘5 overeenkomsten tussen David Bowie en het creëren van goede teksten.’ Die blog zou dan over persoonlijke branding gaan en het creëren van je eigen stijl. Ik houd ook van zwarte humor, wat niet door iedereen gewaardeerd wordt, maar wel door klanten die mij al een beetje kennen en er ook om kunnen lachen. Zo heb ik eens een blog geschreven met als titel: ‘Waarom je soms een mes tussen de ribben van je klant moet steken.’ Ik bedoel dit natuurlijk figuurlijk, al zullen er altijd mensen zijn die er aanstoot aan nemen. Maar dit zijn dan niet de mensen die bij me passen wanneer ik echt mijzelf ben. Je mag soms best een beetje provoceren en prikkelen, want juist dan komen er interessante discussies op gang tussen mensen. En als je mensen bewuster wilt maken, wilt inspireren of wilt raken, is dat natuurlijk precies de bedoeling.
Wil jij nog meer leren over zakelijk bloggen? Schaf dan mijn online blogcursus aan die nu tijdelijk 70 euro incl. BTW kost in plaats van 120 euro incl. BTW of stuur me bij interesse in het (live) maken van een persoonlijk blogplan met mij voor dit jaar, even een mailtje via redactie@willyswereld.nl
Hé wat een goeie tips! Die ga ik zeker onthouden, je artikel is echt leerrijk.
En ik werd inderdaad gelokt door je tittel hier om te gaan lezen 🙂
Tip om de nieuwsgierigheid te prikkelen vind ik een hele sterke!
Dankjewel Coco a.k.a. Corvus Corax 😉
Groetjes,
Willy