Als je net als ik een bewuste kennisondernemer bent, is het jouw doel om zoveel mogelijk waardevolle informatie te delen met anderen en aan fijne, duurzame connecties te bouwen. En natuurlijk ook om je informatie te verkopen in een toffe online training of om de kennis die jij hebt, zelf in te zetten, wanneer jouw klanten je daar voor inhuren. Om hun business te laten groeien en ervoor te zorgen dat zij worden gezien als de ster in hun branche. Als ik naar de vele e-mails kijk waar mijn mailbox dagelijks mee volstroomt, zie ik dat veel ondernemers het toch lastig vinden om copy te schrijven die echt aanspreekt en de klant triggert om door te klikken. Of ze gaan veel te snel over op de verkoop zonder dat ze je eerst van waardevolle kennis hebben voorzien, of ze doen maar wat zonder dat er een duidelijke strategie achter zit. Eeuwig zonde, want het schrijven van de juiste copy kan het verschil maken tussen wel of geen verkoop. Om die reden heb ik 20 handige zinnen voor je uitgeschreven die je kunt gebruiken in je e-mails en die direct de aandacht van jouw lezer grijpen. Hoe mooi is dat? Komen ze:
1. Hoe vaak heb je al geprobeerd om …. ? (op de …. vul je in wat ze al hebben geprobeerd)
Voorbeeld: Hoe vaak heb je al geprobeerd om een winstgevend webinar te geven, dat uiteindelijk helemaal niets aan omzet opleverde?
Ik merk dat dit een pijnpunt is voor veel van mijn klanten, dus ik spreek ze hiermee concreet en direct aan op iets waar ze ‘s nachts van wakker liggen en waar ze wel wat hulp bij kunnen gebruiken.
2. Opgelet, ….! (op de …. zet je neer wat voor soort klant je aan wilt spreken). Stop met het doen van ….. (op de …. zet je neer waar ze onmiddellijk mee moeten ophouden.
Voorbeeld: Opgelet, spirituele ondernemer! Stop nu meteen met je uitstelgedrag.
Uitstelgedrag is een woord dat iedereen snapt en gebruikt. Heel belangrijk in je copy, want jouw klanten kunnen zich hierdoor meteen identificeren met het probleem dat je beschrijft. Bovendien is uitstelgedrag iets waar bijna alle ondernemers last van hebben. Perfectionisme, anyone? Wederom een probleem waar jij ze als ondernemer mee zou kunnen helpen wanneer je je in het doorbreken van perfectionisme, uitstelgedrag en ‘imposter syndrome‘ hebt gespecialiseerd.
3. Ik wil mensen helpen die willen stoppen met …. (hier …. vul je in waar ze mee moeten stoppen) en willen starten met …. (hier …. vul je in hoe je wilt dat ze zich voelen).
Voorbeeld: Ik wil mensen helpen die willen stoppen met roken en die zich graag weer ontspannen willen voelen zonder dat ze daar een sigaret voor nodig hebben.
Lijkt me duidelijk en iets wat alle verstokte smokers graag willen, toch?
4. Stel je eens voor: …. (hier …. beschrijf je het ideale scenario).
Voorbeeld: Stel je eens voor: Je ligt op het strand in Sanur op Bali, cocktailtje erbij en de warme zon op je blote huid terwijl je ontspannen in je hangmat luistert naar de ‘pling’ geluiden in je mailbox, omdat iemand weer jouw online training heeft besteld.
Door in detail te beschrijven wat die ander voor droomscenario voor zich ziet, wordt het allemaal veel realistischer en haalbaarder in het hoofd van jouw ideale klant. Je schept een verlangen bij ze, waar jij weer op in kunt spelen met je coaching of training die je aanbiedt en waarin je ze leert hoe zij dit resultaat kunnen bereiken.
5. Tuurlijk, je kunt …. (hier …. zet je datgene neer wat je klant zou kunnen doen, maar wat ze niet willen doen omdat het k*t is), maar WAAROM zou je dat doen?
Voorbeeld: Tuurlijk, je kunt urenlang bezig zijn met het bestuderen van je eigen administratie en je boekhouding en dan maar wat random cijfers invullen op je aangifte in de hoop dat het klopt, maar WAAROM zou je dat doen?
Het kan namelijk veel makkelijker. Want hoe gaat de klant zichzelf hiermee een hoop tijd en frustratie besparen? Door een betrouwbare boekhouder in te huren die het voor ze doet. En jij, boekhouder, bent dan degene die deze zin per mail stuurt naar je potentiële klanten.
6. Ik snap het. Je wilt niet …. (hier …. vul je in wat je klanten niet willen doen, maar waarvan ze voelen dat het ze veel meer oplevert als ze het wel zouden doen).
Voorbeeld: Ik snap het. Je wilt niet dagenlang bezig zijn met het opnemen van een podcast omdat je niks snapt van de techniek erachter of simpelweg niet weet waar je het over moet hebben.
Na deze zin kun je natuurlijk ingaan op wat het jouw klanten oplevert en hoe ze zich voelen als ze het wel doen: meer zichtbaarheid, een nieuwe manier van klanten aanspreken, kennis delen, een inspirerend voorbeeld zijn voor anderen en je trots voelen dat je het toch maar gedaan hebt. Je schetst eerst de exacte situatie waar ze tegenaan lopen, beschrijft de consequenties die er zijn als ze het niet doen of zichzelf tegenhouden en je beschrijft tot slot het verlangen dat ze hebben in de vorm van resultaten. Resultaten die jij ze kunt bieden door het geven van een easy-to-do podcast cursus. Zonder ingewikkelde technische shit. Die kun jij natuurlijk voor ze uit handen nemen. Kost dan uiteraard wel wat meer dan het reguliere programma 😉
7. Luister maar naar wat …. (je vult op de …. de naam van een expert in of van iemand die iedereen kent binnen jouw niche) hierover te zeggen heeft.
Voorbeeld: Luister maar naar wat Eelco de Boer hierover te zeggen heeft: ‘Een mastermind kan je snel verder brengen en je business tot 10x zoveel omzet laten draaien dan je daarvoor deed.’
Natuurlijk heb jij dan met die persoon samengewerkt of heeft hij of zij jouw mastermind gevolgd. Op dat moment ben jij een instant authoriteit in jouw vakgebied, want als een grote naam als …. het zegt, dan zal het wel kloppen en goed werken. Toch?
8. Hoe zou dat voelen? Als je nooit meer …..? (Op de …. zet je neer dat ze nooit meer datgene hoeven te doen waar ze nu steeds mee worstelen).
Voorbeeld: Hoe zou dat voelen? Als je nooit meer verlegen zit om inspiratie voor je content en er elke dag posts uit kan knallen die jou klanten opleveren?
Je schetst weer een verlangen dat ze hebben, omdat ze het nu lastig vinden om iedere dag maar weer inspiratie te vinden voor een post op Social Media. Waarop jij in kunt springen, door een handige contentkalender te verkopen met onderwerpen die ze het hele jaar door kunnen gebruiken.
9. Ik zie het helemaal voor me. Jij met …. (hier …. schrijf je op wat ze echt graag willen). Zie jij het zelf nog niet? Dat is helemaal oké.
Voorbeeld: Ik zie het helemaal voor me. Jij met een extra vakantiehuisje in Frankrijk waar je elke winter kunt verblijven. Zie jij het zelf nog niet? Dat is helemaal oké.
Vervolgens schets je een verhaal waarom deze droom veel dichterbij is voor je klant dan zij zelf denkt. Je geeft realistisch weer wat de kosten zouden zijn als ze dit zou willen en hoe dat ook voor haar haalbaar is. Een ideale zin in een mail van bijvoorbeeld een businesscoach die jou helpt om jouw omzet snel te laten groeien en je dromen te kunnen verwezenlijken.
10. Zie het maar onder ogen: …. (hier …. komt een vervelende of ongemakkelijke waarheid/stelling te staan).
Voorbeeld: Zie het maar onder ogen: Zonder focus zul jij nooit een succesvol bedrijf hebben.
Je beschrijft een belangrijk pijnpunt van je klant waarin hij of zij zich herkent en wat opgelost moet worden. Daarbij kom jij natuurlijk om de hoek kijken.
11. Je hoeft dit …. (hier …. komt te staan wat ze nu alleen doen) niet alleen te doen. Je kunt dit …. (idem) ook niet alleen doen.
Voorbeeld: Je hoeft niet alleen je complete bedrijf van A tot Z te bouwen, dat kun je ook niet alleen doen.
Daar heb je namelijk een coach voor nodig, een goeie die weet wat er voor jou werkt en wat er bij jou als persoon past. Die coach is degene die deze zin in haar wekelijkse e-mail of nieuwsbrief neerzet. 😉
12. Combineer dat met het feit dat …. (hier …. staat de reden genoemd dat iets zo ontzettend moeilijk is voor je klant).
Voorbeeld: Combineer dat met het feit dat maar 5% van alle ondernemers meer dan 100.000 euro per jaar omzet met hun business.
Hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw klanten tot die 5% gaan behoren? Dat beschrijf je in je mail. Kies voor het vertellen van een verhaal over een klant die je hier eerder mee hebt geholpen en benoem jouw uitstekende resultaten.
13. Als je echt serieus bent over …. (het doel dat je klant wil bereiken), dan is het tijd om …. (hier …. komt te staan waar je jouw klant mee helpt).
Voorbeeld: Als je echt serieus bent over het laten groeien van jouw e-maillijst, dan is het nu tijd om te starten met storytelling.
In de mail ga je verder in op hoe je dat dan doet, wat ze leren en welke resultaten jouw klanten er uiteindelijk mee behalen (bijvoorbeeld: binnen een week 100 nieuwe potentiële leads op je lijst)
14. Ik help …. (hier …. komt te staan met wie je het liefst werkt) om meer …. (hier …. beschrijf je hun belangrijkste doel) te creëren/bouwen/ontdekken.
Voorbeeld: Ik help bewuste coaches en therapeuten met een missie om meer impact te maken in de online wereld.
Zo is het direct duidelijk voor wie jij er bent en zullen de mensen die zich in jouw beschrijving herkennen, maar al te graag klant bij jou worden, want ze voelen zich 100% aangesproken.
15. Klinkt dit als jou? …. (hier zet je neer wat je klanten denken, voelen en zeggen). Ik snap je helemaal.
Voorbeeld: Klinkt dit als jou? Tot ‘s ochtends vroeg lig je wakker omdat je niet meer weet hoe je deze maand de rekeningen moet betalen. Je pakt alles aan wat er op je pad komt, maar wat je ook doet, je kunt er niet van rondkomen. Ik snap je helemaal.
Vervolgens vertel jij in je mail een verhaal over een moment waarop jij je ook op dit punt bevond in je leven (als dat ook echt zo was, natuurlijk). En beschrijf je daarna hoe je hier bent uitgekomen. Zo laat je zien aan je klanten dat jij precies weet wat ze ervaren en dat het mogelijk is om uit die situatie te komen. Zodat ze lezen en geloven dat het voor hen ook echt mogelijk is. Hier kun jij ze dan bij helpen.
16. Het goede nieuws is, is dat er een manier is om …. (hier …. schrijf je op wat ze graag willen). Het begint met …. (op de …. zet je neer hoe je ze kunt helpen).
Voorbeeld: Het goede nieuws is, is dat er een manier is om snel je business op te schalen. Het begint met het aannemen van een team dat bestaat uit een VA, een boekhouder en een technische ondernemer.
En laat jij nu net degene zijn die de gave heeft om het juiste personeel te matchen met de juiste ondernemer.
17. De ‘oude’ manieren of methodes werken niet meer.
Voorbeeld: Schaarste inzetten voor je aanbod werkt niet meer. Tegenwoordig zijn consumenten veel slimmer geworden.
Na die zin kun je bijvoorbeeld vertellen over hoe jij een nieuwe methode hebt ontwikkeld die anders is dan alle anderen als het om marketing gaat, maar waar je aan merkt dat er wel goede resultaten mee behaald worden. Of je beschrijft wat er allemaal mis is met de oude, welbekende methodes om te verkopen en bied zelf een ander alternatief waar jouw klanten zich ook goed bij voelen.
18. Wanneer je …. (hier …. komt te staan wat je klanten moeten doen, namelijk datgene wat jij hen leert), dan wordt alles zoveel gemakkelijker.
Voorbeeld: Wanneer je gaat werken aan een goede fundering van je bedrijf, wordt alles ZOVEEL gemakkelijker.
Dit is een zin die een business strateeg zou kunnen gebruiken in zijn of haar mail, omdat diegene ziet wat er bij een andere ondernemer voor nodig is om de basis van het bedrijf goed op orde te krijgen.
19. Zeg maar vaarwel tegen …. (hier …. komt te staan waar je klanten nu tegenaan lopen).
Voorbeeld: Zeg maar vaarwel tegen klamme handjes en hevige zenuwen wanneer je voor een groep moet spreken.
Deze zin kun je gebruiken wanneer je jouw klanten helpt om te spreken met een magnetische presence of wanneer je ze leert hoe ze vol zelfvertrouwen een lezing kunnen geven die nooit saai wordt.
20. Tuurlijk, sommige mensen kunnen …. (vul hier …. in wat sommige mensen met gemak kunnen), maar als je enigszins zo bent als …. (vul hier …. in als wie jouw klanten zijn), kan het ook heel lastig voor je zijn.
Voorbeeld: Tuurlijk, sommige mensen kunnen met gemak hun groepsprogramma uitverkopen, maar als je enigszins zo bent als de meeste introverte ondernemers, kan het ook heel lastig voor je zijn.
Vervolgens vertel je in de mail wat er dan zo lastig voor ze is (constant zichtbaar zijn en onder de mensen komen bijvoorbeeld) en hoe jij ze daar eventueel bij kunt helpen.
Meer hulp nodig?
Vind je dit een toplijst met handige zinnen, maar lukt het je zelf nog niet goed om mails te schrijven voor je funnel die echt aanslaan bij je ideale klant? Dan help ik je graag verder. Boek gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek a.k.a. een website scan met me in via https://willyswereld.nl/gratis.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!